Procedura obsługi i korzystania z monitoringu wizyjnego
- Drukuj"/> artykuł: Procedura obsługi i korzystania z monitoringu wizyjnego"/>
- Zapisz jako pdf"/> artykuł: Procedura obsługi i korzystania z monitoringu wizyjnego"/>
Procedura obsługi i korzystania z monitoringu wizyjnego
w Szkole Podstawowej nr 2 im. Adama Mickiewicza w Drawsku Pomorskim
I podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2018 r. poz. 996)
- Ustawa z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. 2018 poz. 1000)
- Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r.
w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych
i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (4.5.2016 L 119/38 Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej PL).
II Celem monitoringu jest:
- Zapewnienie bezpieczeństwa uczniów i pracowników oraz osób przebywających na terenie placówki.
- Ochrona mienia na terenie placówki.
- Ograniczenie zachowań i sytuacji konfliktowych zagrażających zdrowiu i bezpieczeństwu uczniów.
- Ustalanie sprawców czynów nagannych (bójki, zniszczenia mienia, kradzieże itp.) w placówce
i jej otoczeniu. - Ograniczanie dostępu do budynku i terenu placówki osób nieuprawnionych i niepożądanych.
- Zapewnienie bezpiecznych warunków nauki, wychowania i opieki.
III Zasady wykorzystania zapisów monitoringu wizyjnego:
- Szkoła Podstawowa nr 2 im. Adama Mickiewicza w Drawsku Pomorskim posiada monitoring wizyjny wewnętrzny i zewnętrzny.
- Monitor i rejestrator monitoringu przechowywane są w pomieszczeniu zabezpieczonym przed nieuprawnionym dostępem, w sposób zapobiegający ich uszkodzeniu bądź kradzieży.
- Zapisy z monitoringu będą wykorzystywane między innymi w sytuacjach:
3.1.Zagrażających bezpieczeństwu uczniów, nauczycieli, pracowników placówki.
3.2.Niszczenia mienia placówki.
3.3.Niszczenia urządzeń na terenie placu zabaw, boiska oraz parkingu.
3.4.Przywłaszczania.
3.5.Konfliktowych, np. bójek.
3.6.Podejrzenia o palenie papierosów i korzystanie z używek.
4. Obrazy z monitoringu zapisywane są na trwałym nośniku informacji za pomocą rejestratora
monitoringu i przechowywane przez okres 12 dni od daty nagrania.
Po tym czasie podlegają zniszczeniu, o ile przepisy odrębne nie stanowią inaczej.
Wskazana osoba prowadzi dziennik systemu, w którym odnotowuje się przeprowadzone kontrole
systemu.
5. Pełny obraz z monitoringu przechowywany jest na dysku twardym rejestratora.
6. Zapis z monitoringu może zostać odtworzony rodzicom/opiekunom uczniów za zgodą dyrektora
placówki i w terminie ustalonym przez dyrektora placówki lub wychowawcę/nauczyciela.
7. Osoby obserwujące bieżące zapisy i osoby przeglądające zapisy zobowiązane są do nieujawniania
danych zarejestrowanych przez monitoring. Dziennik systemu jest materiałem poufnym
i wgląd do niego mają osoby upoważnione przez dyrektora, zgodnie z ewidencją osób upoważnionych
do przetwarzania danych osobowych w placówce.
8. Nagrania mogą być udostępniane policji i innym uprawnionym organom na pisemny wniosek
w celu wyjaśnienia prowadzonej sprawy.
IIIA. Zasady obowiązujące przy przekazywaniu pliku z materiałem archiwalnym upoważnionym organom:
- Przedstawiciel organów pisemnie kwituje odbiór materiału – protokół przekazania.
- W pokwitowaniu odbioru zaznacza znaki szczególne materiału: nr kamery – określenie miejsca zdarzenia nagranie z dn. - godzina, dzień, miesiąc, rok.
- Protokół przekazania przechowywany jest w sekretariacie szkoły przez okres 1 roku.
- Do przegrywania materiału archiwalnego z rejestratora upoważniona jest osoba wskazana przez dyrektora.
- W przypadku zaistnienia niebezpiecznych sytuacji w godzinach nieobecności pracowników (np. godzinach wieczornych czy nocnych) działania wyjaśniające podejmowane są w miarę posiadanej wiedzy o zajściu.
- Zabrania się przebywania uczniów w pomieszczeniu, w którym znajdują się monitory
i rejestratory. - Nie odtwarza się nagrań w obecności uczniów.
IV Dodatkowe warunki stosowania monitoringu wizyjnego:
- Dyrektor placówki uzgadnia stosowanie monitoringu z organem prowadzącym placówkę oraz konsultuje jego stosowanie z radą pedagogiczną, radą rodziców i samorządem uczniowskim.
- Monitoring, z zastrzeżeniem ust. 3, nie może być stosowany w miejscach w placówce takich jak:
2.1. Pomieszczenia, w których odbywają się zajęcia dydaktyczne, wychowawcze
i opiekuńcze.
2.2. Pomieszczenia, w których uczniom jest udzielana pomoc psychologiczno-pedagogiczna.
2.3. Pomieszczenia przeznaczone do odpoczynku i rekreacji pracowników.
2.4. Pomieszczenia sanitarnohigieniczne, gabinet profilaktyki zdrowotnej, szatnia
i przebieralnia.
- Monitoring może być stosowany w pomieszczeniach, o których mowa w pkt 2.1.-2.4. jedynie w przypadkach, gdy stosowanie monitoringu w tych pomieszczeniach jest niezbędne ze względu na istniejące zagrożenie dla realizacji celu w postaci zapewnienia bezpieczeństwa uczniów i pracowników lub ochrony mienia i nie naruszy to godności oraz innych dóbr osobistych uczniów, pracowników i innych osób.
- W przypadkach określonych w ust. 3 zostaną zastosowane techniki uniemożliwiające rozpoznanie przebywających w tych pomieszczeniach osób.
- Przed dopuszczeniem osoby do wykonywania obowiązków służbowych, osoba ta jest informowana na piśmie o stosowaniu monitoringu wizyjnego.
- Dyrektor placówki oznacza pomieszczenia i teren monitorowany w sposób widoczny i czytelny, za pomocą odpowiednich znaków graficznych i słownych.
V Przepisy końcowe:
- Prawo do ustalenia bądź zmiany hasła dostępu ma administrator wyznaczony przez dyrektora szkoły.
- W sprawach nie uregulowanych niniejszą procedurą ostateczną decyzję podejmuje dyrektor placówki.
- Procedura może ulec zmianie w zależności od nadzwyczajnych okoliczności rozpatrywanego przypadku.
- Obowiązujące zasady wykorzystania monitoringu wchodzą w życie z dniem 15.11.2018 r.
Załączniki
Brak załącznikówMetryczka
Wytworzono: | 2018-04-13 00:00 | przez: Admin |
---|---|---|
Opublikowano: | 2018-04-13 00:00 | przez: Admin |
Podmiot udostępniający: | Szkoła Podstawowa nr 2 im. Adama Mickiewicza w Drawsku Pomorskim | |
Odwiedziny: | 803 |
Rejestr zmian
- Brak wpisów.