Szkoła Podstawowa nr 2 im. Adama Mickiewicza w Drawsku Pomorskim

78-500 Drawsko Pomorskie

ul. Dworcowa 2a

Tel.: (94) 363-25-48

sekretariat@sp2drawsko.dlaedu.pl

PROCEDURY ORGANIZACJI ZDALNEGO NAUCZANIA

PROCEDURY ORGANIZACJI ZDALNEGO NAUCZANIA W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 2 IM. ADAMA MICKIEWICZA W DRAWSKU POMORSKIM

Podstawa  prawna:

  • Ustawa z dnia 2 marca 2020r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz.U. z 2020r. poz. 374);
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 marca 2020 r. w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Dz.U. z 2020r. poz. 410; Dz.U. z 2020 r. poz. 492);
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 marca 2020r. w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Dz.U. z 2020 r. poz. 493);
  • Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 9 października 2020r. w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii (Dz.U. poz.1758, 1797 i 1829);
  • Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 października 2020r.

 

Postanowienia ogólne:

  • W Szkole Podstawowej nr 2 w Drawsku Pomorskim wprowadza się formę nauczania zdalnego w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19.
  • Podstawowym zadaniem szkoły w realizacji jej zadań i celów statutowych w czasie zdalnego nauczania jest zapewnienie realizacji podstawy programowej w formach i terminach dostosowanych do ograniczeń nałożonych przepisami prawa w tym okresie.
  • Dopuszcza się możliwość modyfikacji treści nauczania do zrealizowania w ramach nauczanych przedmiotów lub innych zajęć w poszczególnych oddziałach na czas zdalnego nauczania, mając na uwadze między innymi: możliwości psychofizyczne uczniów podejmowania intensywnego wysiłku umysłowego i/lub ograniczenia wynikające ze specyfiki zajęć.
  • Udział w nauce zdalnej jest obowiązkowy.
  • Nauczanie zdalne w szkole odbywa się z wykorzystaniem platformy Office 365 oraz dziennika elektronicznego Librus.
  • Większość lekcji odbywać się będzie w formie e-konferencji.
  • Zajęcia zaplanowane w Terminarzu (Librus) jako ,,Inne” polegają na realizowaniu przez ucznia przygotowanego przez nauczyciela scenariusza zajęć, w którym zawarte są: temat, cele lekcji oraz zadania do samodzielnego wykonania.
  • Lekcje online odbywają się według obowiązującego w szkole tygodniowego planu lekcji . Każda lekcja rozpoczyna się o godzinie wskazanej w planie lekcji i trwa 45 minut, w tym do 30 minut – praca przy ekranie, pozostałe 15 minut jako nauka własna.
  • W dzienniku Librus wpisywana jest frekwencja oraz temat lekcji. Nieobecności w czasie lekcji online muszą być usprawiedliwione przez rodziców.
  •  
  • Warunkiem obecności ucznia jest:

- podczas lekcji online: udział ucznia od początku do końca trwania  zajęć;

- podczas pracy ze scenariuszem: odczytanie załącznika umieszczonego w zakładce Zadanie domowe (Librus) najpóźniej do końca czasu trwania danej lekcji.

  • Działania w ramach nauczania zdalnego mogą być prowadzone w oparciu m.in. o:

- platformę Microsoft Teams;

- materiały edukacyjne na sprawdzonych portalach edukacyjnych i wybranych stronach internetowych ;

- zajęcia online w czasie rzeczywistym;

- pracę z tzw. scenariuszem zajęć;

- podręczniki, ćwiczenia, karty pracy, e-podręczniki.

  • Monitorowanie aktywności i pracy uczniów odbywa się na podstawie udziału uczniów w lekcjach online, wykonanych i przesłanych do nauczyciela zadań oraz analiz raportów z platform edukacyjnych, na których pracują uczniowie.
  • Do przekazywania materiałów edukacyjnych oraz odsyłania prac i wykonanych zadań służy poczta mailowa Outlook z pakietu Office 365 oraz dziennik elektroniczny Librus.
  • Komunikacja między nauczycielami a uczniami i ich rodzicami odbywa się poprzez dziennik elektroniczny.

Zadania Dyrektora szkoły:

  • organizowanie pracy nauczycieli oraz pracowników obsługi i administracji w okresie zdalnego nauczania;
  • ustalenie dostępu nauczycieli i uczniów do infrastruktury informatycznej;
  • przekazywanie rodzicom informacji nt. funkcjonowania szkoły i realizacji zadań statutowych w okresie zdalnego nauczania poprzez umieszczenie procedur na stronie internetowej szkoły;
  • koordynowanie i nadzorowanie pracy nauczycieli, realizacji podstawy programowej oraz realizacji zadań statutowych szkoły, koordynowanie współpracy nauczycieli z uczniami lub rodzicami, uwzględniając potrzeby edukacyjne i możliwości psychofizyczne uczniów, w tym uczniów objętych pomocą psychologiczno-pedagogiczną;
  • ustalenie w porozumieniu z nauczycielami źródła i materiałów niezbędne do realizacji zajęć, z których będą korzystać;
  • określenie zasad bezpiecznego uczestnictwa w zajęciach prowadzonych na odległość;
  • komunikowanie się z rodzicami i uczniami odbywa się poprzez stronę internetową szkoły,  e-dziennik, email lub telefonicznie.

Zadania wychowawców i nauczycieli:

  • diagnozowanie sytuacji uczniów pod względem dostępu do kanałów komunikacji elektronicznej;
  • analizowanie dostępnych platform edukacyjnych pod względem przydatności podczas realizacji podstawy programowej;
  • informowanie uczniów o planowanych lekcjach online oraz lekcjach ze scenariuszem odpowiednio dzień wcześniej w Terminarzu (Librus);
  • przygotowywanie i prowadzenie e-lekcji zgodnie z planem lekcji;
  • opracowanie materiałów edukacyjnych i udostępnianie ich w czasie rzeczywistym trwania lekcji;
  • bieżące monitorowanie postępów uczniów oraz systematyczne ocenianie ich  wiedzy i umiejętności zgodnie z obowiązującymi w szkole Zasadami Wewnątrzszkolnego Oceniania;
  • dostosowanie sposobów oraz metod pracy do potrzeb i możliwości uczniów, w tym wynikających  z indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych (IPET)
  • motywowanie uczniów do zdalnej nauki za pomocą różnorodnych środków dydaktycznych;
  • utrzymywanie kontaktu z rodzicami w sprawach dotyczących zdalnego nauczania;
  • sprawdzanie obecności uczniów na lekcji online (pobranie listy obecności w Teams)
  • systematyczne dokumentowanie swojej pracy w e-dzienniku.

Zadania pedagoga i psychologa szkolnego:

  • ustalenia form i czasu kontaktu z uczniami i rodzicami i poinformowania o tym fakcie Dyrektora szkoły, w tym ustalenie godzin dyżuru telefonicznego dla uczniów i rodziców;
  • świadczenia zdalnej pomocy psychologiczno-pedagogicznej w trakcie trwania sytuacji kryzysowej, w szczególności:

- otoczenia opieką uczniów i rodziców, u których stwierdzono nasilenie występowania reakcji stresowych, lękowych w związku z epidemią koronawirusa,

- inicjowanie i prowadzenie działań interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych,

- minimalizowanie negatywnych skutków zachowań uczniów pojawiających się w wyniku wdrażania nauczania zdalnego,

- otoczenia opieką i udzielanie wsparcia uczniom, którzy mają trudności z adaptacją do nauczania zdalnego,

- wspomagania nauczycieli w diagnozowaniu możliwości psychofizycznych uczniów w kontekście nauczania zdalnego.

Zadania uczniów :

  • systematycznie odbieranie wiadomości przesyłane przez e-dziennik, nawiązywanie kontaktu z wychowawcą i nauczycielami;
  • punktualne włączanie się do udziału w lekcji online;
  • terminowe (najpóźniej do końca trwania danej lekcji) odbieranie scenariusza zajęć załączonego przez nauczyciela;
  • prowadzenie zeszytu przedmiotowego na bieżąco: zapisywanie tematu, celów lekcji, wymaganych przez nauczyciela przedmiotu notatek;
  • zapoznanie się z Procedurami funkcjonowania szkoły w okresie zdalnego nauczania zamieszczonymi na stronie internetowej szkoły;
  • systematyczny i rzetelny udział w zajęciach prowadzonych z wykorzystaniem metod, form i narzędzi kształcenia na odległość zgodnie z tygodniowym rozkładem zajęć;
  • uczciwą i samodzielną pracę podczas sprawdzianów i podejmowanie  innych form aktywności zaproponowanych przez nauczycieli służących monitorowaniu przyrostu wiedzy i umiejętności z zakresu realizowanej podstawy programowej;
  • odsyłanie nauczycielowi w wyznaczonym terminie określonym kanałem komunikacyjnym wykonanych prac/zadań;
  • przekazywanie wychowawcy wszelkich wątpliwości co do własnych umiejętności i możliwości technicznych wykorzystywanego sprzętu komputerowego;
  • przekazywanie nauczycielowi wszelkich wątpliwości co do formy, trybu czy treści nauczania;
  • przestrzeganie kultury językowej w komunikacji.

 

Zadania rodziców :

  • zorganizowanie dziecku stanowiska pracy umożliwiającego zdalne uczenie się;
  • zapoznanie się z Procedurami funkcjonowania szkoły w okresie zdalnego nauczania zamieszczonymi na stronie internetowej szkoły;
  • współpraca  z Dyrektorem, wychowawcą  i nauczycielami podczas realizacji podstawy programowej z wykorzystaniem metod i form kształcenia na odległość;
  • informowanie wychowawcy klasy/nauczycieli o przewidywanej nieobecności ucznia podczas zajęć, usprawiedliwianie absencji z ważnych przyczyn;
  • udzielanie pomocy dziecku w logowaniu się do aplikacji Teams i dziennika Librus oraz w razie potrzeby w odsyłaniu zadanych prac;
  • wspieranie dziecka w wykonaniu zadanych prac, docenianie jego chęci i aktywności;
  • regularne korzystanie z e-dziennika;
  • zgłaszanie ewentualnych problemów technicznych związanych z nawiązaniem połączenia i komunikacji dziecka z nauczycielem;
  • kształtowanie u dziecka odpowiedzialności za samodzielnie wykonywane prace, zadania i sprawdziany wiedzy.

Zasady obowiązujące podczas lekcji online:

  • Lekcję rozpoczyna i kończy nauczyciel.
  • Uczniowie dołączają do spotkania wchodząc przez zakładkę Kalendarz w aplikacji Teams.
  • Podczas trwania zajęć uczeń powinien mieć uruchomioną kamerkę, aby umożliwić nauczycielowi kontrolowanie jego udziału w lekcji.
  • Mikrofony uczniów są wyciszone.  Uczeń włącza mikrofon, gdy wywołany jest do odpowiedzi lub gdy sam chce zabrać głos.
  • Tokiem lekcji kieruje nauczyciel.
  • Obecność ucznia na lekcji oznacza jego  aktywny udział do końca trwania  zajęć.
  • W sytuacji, gdy uczeń ma problem z dołączeniem do spotkania, ma obowiązek powiadomić o tym nauczyciela poprzez np. zakładkę Czat lub w inny możliwy sposób.
  • Jeśli z uzasadnionego powodu uczeń musi na krótko opuścić spotkanie, powinien o tym powiadomić  nauczyciela, jak też zgłosić swój powrót  do zespołu.
  • Uczniom zabrania się podczas trwania spotkania usuwać innych z zespołu,  korespondowania między sobą  na Czacie, podłączania filmików itd.
  • Podczas lekcji prowadzonych online uczeń powinien okazywać szacunek innym uczestnikom spotkania tj.: 

- powstrzymywać się od komentarzy;

- zgłaszać się do odpowiedzi poprzez podniesienie ręki (w aplikacji);

- nie przerywać wypowiedzi innym uczestnikom lekcji;

- dbać o kulturę języka;

- niedopuszczalne są wypowiedzi o charakterze obraźliwym.

  • Uczeń, który przeszkadza w prowadzeniu lekcji będzie usunięty ze spotkania, a jego nieobecność będzie zaznaczona w dzienniku.
  • Zabrania się nagrywania zajęć bez zgody nauczyciela.
  • Uczestnikiem lekcji jest uczeń. Rodzice nie biorą udziału w zajęciach. Jeśli rodzic chce obserwować daną lekcję powinien poinformować o tym nauczyciela, który zaprosi go na spotkanie.

Zasady monitorowania, sprawdzania i oceniania  postępów uczniów:

  • Nauczyciele mają obowiązek monitorowania postępów w nauce zdalnej uczniów oraz informowania uczniów i ich rodziców/opiekunów prawnych o osiąganych efektach i ocenach w trakcie nauczania zdalnego.
  •  Podczas oceniania pracy zdalnej uczniów nauczyciele uwzględniają ich możliwości psychofizyczne do rozwiązywania określonych zadań w wersji elektronicznej.
  •  Na ocenę osiągnięć ucznia z danego przedmiotu nie mogą mieć wpływu czynniki związane    z ograniczonym  dostępem  do sprzętu komputerowego i do Internetu
  • Jeśli uczeń nie jest w stanie wykonać poleceń nauczyciela w systemie nauczania zdalnego ze względu na ograniczony dostęp do sprzętu komputerowego i do Internetu, nauczyciel ma umożliwić mu wykonanie tych zadań w alternatywny sposób.
  • Na ocenę osiągnięć ucznia z danego przedmiotu nie może mieć wpływu poziom jego kompetencji cyfrowych. Nauczyciel ma obowiązek wziąć pod uwagę zróżnicowany poziom umiejętności obsługi narzędzi informatycznych i dostosować poziom trudności wybranego zadania oraz czas jego wykonania do możliwości psychofizycznych ucznia.
  • W czasie pracy zdalnej nauczyciele wystawiają oceny bieżące zgodnie z obowiązującym w szkole ZWO.
  • Na zajęciach prowadzonych zdalnie sprawdzanie osiągnięć uczniów obejmuje:

- analizę ich wytworów, prac i przesłanych nauczycielowi różnorodnych materiałów, przesłanie plików z tekstami wypracowań, prac kontrolnych,  kart pracy,  rozwiązaniami zadań, nagranymi wypowiedziami, prezentacjami itd.

- aktywność uczniów: wypowiedź ucznia na forum, udział w dyskusjach on-line, rozwiązanie różnorodnych form quizów, testów i sprawdzianów,

- zaangażowanie, podejmowanie dodatkowych działań, dotrzymywanie terminów oraz  dyscyplinę pracy ucznia.

  • Nauczyciele mają obowiązek udzielenia dokładnych wskazówek technicznych, jak zadanie z wykorzystaniem narzędzi informatycznych powinno zostać wykonane.
  •  Nauczyciele wskazują dokładny czas i ostateczny termin wykonania zadania, określając jednocześnie warunki ewentualnej poprawy, jeśli zadanie nie zostało wykonane w sposób prawidłowy lub zawiera błędy.  W uzasadnionym przypadku nauczyciel może wyznaczyć dodatkowy termin. Nieusprawiedliwione nieprzesłanie zadanych prac w ustalonym terminie może skutkować oceną niedostateczną.
  • Zaplanowane prace klasowe, sprawdziany, kartkówki oraz inne sposoby sprawdzania wiedzy odbywają się w sposób określony przez nauczyciela przedmiotu przy bezwzględnym zachowaniu zasady samodzielnej pracy ucznia. Nauczyciel może wymagać pisania sprawdzianu przy włączonej kamerce, w określonym czasie. Wiedza ucznia, który z jakiegoś powodu nie mógł spełnić tych wymagań może być sprawdzona w inny zaproponowany przez nauczyciela sposób.
  • Przesłane przez ucznia prace powinny być sprawdzone i ocenione najpóźniej przed upływem 2 tygodni. 

Przy ustalaniu oceny z zachowania uczniów, pod uwagę będą brane 

  • w szczególności systematyczność pracy, terminowość odsyłania prac, aktywność oraz zaangażowanie w pracę zdalną, kultura komunikacji podczas lekcji online.
  •  Uczeń oraz rodzic ma możliwość konsultacji z nauczycielem  w czasie i sposobie ustalonym z nauczycielem/ wychowawcą.

Postanowienia końcowe:

  • W kwestiach nieuregulowanych niniejszą procedurą lub w kwestiach spornych decyduje Dyrektor szkoły.
  • W przypadku czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 procedura będzie obowiązywać w terminach określonych w ewentualnych kolejnych rozporządzeniach MEN oraz decyzjach podjętych w porozumieniu przez Organ Prowadzący, Dyrektora Szkoły oraz Powiatową Stację Sanitarno-Epidemiologiczną.
  • Dopuszcza się możliwość ewaluowania niniejszych procedur na bieżąco, w zależności od zmieniającej się sytuacji i rozwoju pandemii, jak też  potrzeb szkoły.