PROCEDURY ORGANIZACJI ZDALNEGO NAUCZANIA
PROCEDURY ORGANIZACJI ZDALNEGO NAUCZANIA W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 2 IM. ADAMA MICKIEWICZA W DRAWSKU POMORSKIM
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 2 marca 2020r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz.U. z 2020r. poz. 374);
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 marca 2020 r. w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Dz.U. z 2020r. poz. 410; Dz.U. z 2020 r. poz. 492);
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 marca 2020r. w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Dz.U. z 2020 r. poz. 493);
- Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 9 października 2020r. w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii (Dz.U. poz.1758, 1797 i 1829);
- Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 października 2020r.
Postanowienia ogólne:
- W Szkole Podstawowej nr 2 w Drawsku Pomorskim wprowadza się formę nauczania zdalnego w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19.
- Podstawowym zadaniem szkoły w realizacji jej zadań i celów statutowych w czasie zdalnego nauczania jest zapewnienie realizacji podstawy programowej w formach i terminach dostosowanych do ograniczeń nałożonych przepisami prawa w tym okresie.
- Dopuszcza się możliwość modyfikacji treści nauczania do zrealizowania w ramach nauczanych przedmiotów lub innych zajęć w poszczególnych oddziałach na czas zdalnego nauczania, mając na uwadze między innymi: możliwości psychofizyczne uczniów podejmowania intensywnego wysiłku umysłowego i/lub ograniczenia wynikające ze specyfiki zajęć.
- Udział w nauce zdalnej jest obowiązkowy.
- Nauczanie zdalne w szkole odbywa się z wykorzystaniem platformy Office 365 oraz dziennika elektronicznego Librus.
- Większość lekcji odbywać się będzie w formie e-konferencji.
- Zajęcia zaplanowane w Terminarzu (Librus) jako ,,Inne” polegają na realizowaniu przez ucznia przygotowanego przez nauczyciela scenariusza zajęć, w którym zawarte są: temat, cele lekcji oraz zadania do samodzielnego wykonania.
- Lekcje online odbywają się według obowiązującego w szkole tygodniowego planu lekcji . Każda lekcja rozpoczyna się o godzinie wskazanej w planie lekcji i trwa 45 minut, w tym do 30 minut – praca przy ekranie, pozostałe 15 minut jako nauka własna.
- W dzienniku Librus wpisywana jest frekwencja oraz temat lekcji. Nieobecności w czasie lekcji online muszą być usprawiedliwione przez rodziców.
- Warunkiem obecności ucznia jest:
- podczas lekcji online: udział ucznia od początku do końca trwania zajęć;
- podczas pracy ze scenariuszem: odczytanie załącznika umieszczonego w zakładce Zadanie domowe (Librus) najpóźniej do końca czasu trwania danej lekcji.
- Działania w ramach nauczania zdalnego mogą być prowadzone w oparciu m.in. o:
- platformę Microsoft Teams;
- materiały edukacyjne na sprawdzonych portalach edukacyjnych i wybranych stronach internetowych ;
- zajęcia online w czasie rzeczywistym;
- pracę z tzw. scenariuszem zajęć;
- podręczniki, ćwiczenia, karty pracy, e-podręczniki.
- Monitorowanie aktywności i pracy uczniów odbywa się na podstawie udziału uczniów w lekcjach online, wykonanych i przesłanych do nauczyciela zadań oraz analiz raportów z platform edukacyjnych, na których pracują uczniowie.
- Do przekazywania materiałów edukacyjnych oraz odsyłania prac i wykonanych zadań służy poczta mailowa Outlook z pakietu Office 365 oraz dziennik elektroniczny Librus.
- Komunikacja między nauczycielami a uczniami i ich rodzicami odbywa się poprzez dziennik elektroniczny.
Zadania Dyrektora szkoły:
- organizowanie pracy nauczycieli oraz pracowników obsługi i administracji w okresie zdalnego nauczania;
- ustalenie dostępu nauczycieli i uczniów do infrastruktury informatycznej;
- przekazywanie rodzicom informacji nt. funkcjonowania szkoły i realizacji zadań statutowych w okresie zdalnego nauczania poprzez umieszczenie procedur na stronie internetowej szkoły;
- koordynowanie i nadzorowanie pracy nauczycieli, realizacji podstawy programowej oraz realizacji zadań statutowych szkoły, koordynowanie współpracy nauczycieli z uczniami lub rodzicami, uwzględniając potrzeby edukacyjne i możliwości psychofizyczne uczniów, w tym uczniów objętych pomocą psychologiczno-pedagogiczną;
- ustalenie w porozumieniu z nauczycielami źródła i materiałów niezbędne do realizacji zajęć, z których będą korzystać;
- określenie zasad bezpiecznego uczestnictwa w zajęciach prowadzonych na odległość;
- komunikowanie się z rodzicami i uczniami odbywa się poprzez stronę internetową szkoły, e-dziennik, email lub telefonicznie.
Zadania wychowawców i nauczycieli:
- diagnozowanie sytuacji uczniów pod względem dostępu do kanałów komunikacji elektronicznej;
- analizowanie dostępnych platform edukacyjnych pod względem przydatności podczas realizacji podstawy programowej;
- informowanie uczniów o planowanych lekcjach online oraz lekcjach ze scenariuszem odpowiednio dzień wcześniej w Terminarzu (Librus);
- przygotowywanie i prowadzenie e-lekcji zgodnie z planem lekcji;
- opracowanie materiałów edukacyjnych i udostępnianie ich w czasie rzeczywistym trwania lekcji;
- bieżące monitorowanie postępów uczniów oraz systematyczne ocenianie ich wiedzy i umiejętności zgodnie z obowiązującymi w szkole Zasadami Wewnątrzszkolnego Oceniania;
- dostosowanie sposobów oraz metod pracy do potrzeb i możliwości uczniów, w tym wynikających z indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych (IPET)
- motywowanie uczniów do zdalnej nauki za pomocą różnorodnych środków dydaktycznych;
- utrzymywanie kontaktu z rodzicami w sprawach dotyczących zdalnego nauczania;
- sprawdzanie obecności uczniów na lekcji online (pobranie listy obecności w Teams)
- systematyczne dokumentowanie swojej pracy w e-dzienniku.
Zadania pedagoga i psychologa szkolnego:
- ustalenia form i czasu kontaktu z uczniami i rodzicami i poinformowania o tym fakcie Dyrektora szkoły, w tym ustalenie godzin dyżuru telefonicznego dla uczniów i rodziców;
- świadczenia zdalnej pomocy psychologiczno-pedagogicznej w trakcie trwania sytuacji kryzysowej, w szczególności:
- otoczenia opieką uczniów i rodziców, u których stwierdzono nasilenie występowania reakcji stresowych, lękowych w związku z epidemią koronawirusa,
- inicjowanie i prowadzenie działań interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych,
- minimalizowanie negatywnych skutków zachowań uczniów pojawiających się w wyniku wdrażania nauczania zdalnego,
- otoczenia opieką i udzielanie wsparcia uczniom, którzy mają trudności z adaptacją do nauczania zdalnego,
- wspomagania nauczycieli w diagnozowaniu możliwości psychofizycznych uczniów w kontekście nauczania zdalnego.
Zadania uczniów :
- systematycznie odbieranie wiadomości przesyłane przez e-dziennik, nawiązywanie kontaktu z wychowawcą i nauczycielami;
- punktualne włączanie się do udziału w lekcji online;
- terminowe (najpóźniej do końca trwania danej lekcji) odbieranie scenariusza zajęć załączonego przez nauczyciela;
- prowadzenie zeszytu przedmiotowego na bieżąco: zapisywanie tematu, celów lekcji, wymaganych przez nauczyciela przedmiotu notatek;
- zapoznanie się z Procedurami funkcjonowania szkoły w okresie zdalnego nauczania zamieszczonymi na stronie internetowej szkoły;
- systematyczny i rzetelny udział w zajęciach prowadzonych z wykorzystaniem metod, form i narzędzi kształcenia na odległość zgodnie z tygodniowym rozkładem zajęć;
- uczciwą i samodzielną pracę podczas sprawdzianów i podejmowanie innych form aktywności zaproponowanych przez nauczycieli służących monitorowaniu przyrostu wiedzy i umiejętności z zakresu realizowanej podstawy programowej;
- odsyłanie nauczycielowi w wyznaczonym terminie określonym kanałem komunikacyjnym wykonanych prac/zadań;
- przekazywanie wychowawcy wszelkich wątpliwości co do własnych umiejętności i możliwości technicznych wykorzystywanego sprzętu komputerowego;
- przekazywanie nauczycielowi wszelkich wątpliwości co do formy, trybu czy treści nauczania;
- przestrzeganie kultury językowej w komunikacji.
Zadania rodziców :
- zorganizowanie dziecku stanowiska pracy umożliwiającego zdalne uczenie się;
- zapoznanie się z Procedurami funkcjonowania szkoły w okresie zdalnego nauczania zamieszczonymi na stronie internetowej szkoły;
- współpraca z Dyrektorem, wychowawcą i nauczycielami podczas realizacji podstawy programowej z wykorzystaniem metod i form kształcenia na odległość;
- informowanie wychowawcy klasy/nauczycieli o przewidywanej nieobecności ucznia podczas zajęć, usprawiedliwianie absencji z ważnych przyczyn;
- udzielanie pomocy dziecku w logowaniu się do aplikacji Teams i dziennika Librus oraz w razie potrzeby w odsyłaniu zadanych prac;
- wspieranie dziecka w wykonaniu zadanych prac, docenianie jego chęci i aktywności;
- regularne korzystanie z e-dziennika;
- zgłaszanie ewentualnych problemów technicznych związanych z nawiązaniem połączenia i komunikacji dziecka z nauczycielem;
- kształtowanie u dziecka odpowiedzialności za samodzielnie wykonywane prace, zadania i sprawdziany wiedzy.
Zasady obowiązujące podczas lekcji online:
- Lekcję rozpoczyna i kończy nauczyciel.
- Uczniowie dołączają do spotkania wchodząc przez zakładkę Kalendarz w aplikacji Teams.
- Podczas trwania zajęć uczeń powinien mieć uruchomioną kamerkę, aby umożliwić nauczycielowi kontrolowanie jego udziału w lekcji.
- Mikrofony uczniów są wyciszone. Uczeń włącza mikrofon, gdy wywołany jest do odpowiedzi lub gdy sam chce zabrać głos.
- Tokiem lekcji kieruje nauczyciel.
- Obecność ucznia na lekcji oznacza jego aktywny udział do końca trwania zajęć.
- W sytuacji, gdy uczeń ma problem z dołączeniem do spotkania, ma obowiązek powiadomić o tym nauczyciela poprzez np. zakładkę Czat lub w inny możliwy sposób.
- Jeśli z uzasadnionego powodu uczeń musi na krótko opuścić spotkanie, powinien o tym powiadomić nauczyciela, jak też zgłosić swój powrót do zespołu.
- Uczniom zabrania się podczas trwania spotkania usuwać innych z zespołu, korespondowania między sobą na Czacie, podłączania filmików itd.
- Podczas lekcji prowadzonych online uczeń powinien okazywać szacunek innym uczestnikom spotkania tj.:
- powstrzymywać się od komentarzy;
- zgłaszać się do odpowiedzi poprzez podniesienie ręki (w aplikacji);
- nie przerywać wypowiedzi innym uczestnikom lekcji;
- dbać o kulturę języka;
- niedopuszczalne są wypowiedzi o charakterze obraźliwym.
- Uczeń, który przeszkadza w prowadzeniu lekcji będzie usunięty ze spotkania, a jego nieobecność będzie zaznaczona w dzienniku.
- Zabrania się nagrywania zajęć bez zgody nauczyciela.
- Uczestnikiem lekcji jest uczeń. Rodzice nie biorą udziału w zajęciach. Jeśli rodzic chce obserwować daną lekcję powinien poinformować o tym nauczyciela, który zaprosi go na spotkanie.
Zasady monitorowania, sprawdzania i oceniania postępów uczniów:
- Nauczyciele mają obowiązek monitorowania postępów w nauce zdalnej uczniów oraz informowania uczniów i ich rodziców/opiekunów prawnych o osiąganych efektach i ocenach w trakcie nauczania zdalnego.
- Podczas oceniania pracy zdalnej uczniów nauczyciele uwzględniają ich możliwości psychofizyczne do rozwiązywania określonych zadań w wersji elektronicznej.
- Na ocenę osiągnięć ucznia z danego przedmiotu nie mogą mieć wpływu czynniki związane z ograniczonym dostępem do sprzętu komputerowego i do Internetu
- Jeśli uczeń nie jest w stanie wykonać poleceń nauczyciela w systemie nauczania zdalnego ze względu na ograniczony dostęp do sprzętu komputerowego i do Internetu, nauczyciel ma umożliwić mu wykonanie tych zadań w alternatywny sposób.
- Na ocenę osiągnięć ucznia z danego przedmiotu nie może mieć wpływu poziom jego kompetencji cyfrowych. Nauczyciel ma obowiązek wziąć pod uwagę zróżnicowany poziom umiejętności obsługi narzędzi informatycznych i dostosować poziom trudności wybranego zadania oraz czas jego wykonania do możliwości psychofizycznych ucznia.
- W czasie pracy zdalnej nauczyciele wystawiają oceny bieżące zgodnie z obowiązującym w szkole ZWO.
- Na zajęciach prowadzonych zdalnie sprawdzanie osiągnięć uczniów obejmuje:
- analizę ich wytworów, prac i przesłanych nauczycielowi różnorodnych materiałów, przesłanie plików z tekstami wypracowań, prac kontrolnych, kart pracy, rozwiązaniami zadań, nagranymi wypowiedziami, prezentacjami itd.
- aktywność uczniów: wypowiedź ucznia na forum, udział w dyskusjach on-line, rozwiązanie różnorodnych form quizów, testów i sprawdzianów,
- zaangażowanie, podejmowanie dodatkowych działań, dotrzymywanie terminów oraz dyscyplinę pracy ucznia.
- Nauczyciele mają obowiązek udzielenia dokładnych wskazówek technicznych, jak zadanie z wykorzystaniem narzędzi informatycznych powinno zostać wykonane.
- Nauczyciele wskazują dokładny czas i ostateczny termin wykonania zadania, określając jednocześnie warunki ewentualnej poprawy, jeśli zadanie nie zostało wykonane w sposób prawidłowy lub zawiera błędy. W uzasadnionym przypadku nauczyciel może wyznaczyć dodatkowy termin. Nieusprawiedliwione nieprzesłanie zadanych prac w ustalonym terminie może skutkować oceną niedostateczną.
- Zaplanowane prace klasowe, sprawdziany, kartkówki oraz inne sposoby sprawdzania wiedzy odbywają się w sposób określony przez nauczyciela przedmiotu przy bezwzględnym zachowaniu zasady samodzielnej pracy ucznia. Nauczyciel może wymagać pisania sprawdzianu przy włączonej kamerce, w określonym czasie. Wiedza ucznia, który z jakiegoś powodu nie mógł spełnić tych wymagań może być sprawdzona w inny zaproponowany przez nauczyciela sposób.
- Przesłane przez ucznia prace powinny być sprawdzone i ocenione najpóźniej przed upływem 2 tygodni.
Przy ustalaniu oceny z zachowania uczniów, pod uwagę będą brane
- w szczególności systematyczność pracy, terminowość odsyłania prac, aktywność oraz zaangażowanie w pracę zdalną, kultura komunikacji podczas lekcji online.
- Uczeń oraz rodzic ma możliwość konsultacji z nauczycielem w czasie i sposobie ustalonym z nauczycielem/ wychowawcą.
Postanowienia końcowe:
- W kwestiach nieuregulowanych niniejszą procedurą lub w kwestiach spornych decyduje Dyrektor szkoły.
- W przypadku czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 procedura będzie obowiązywać w terminach określonych w ewentualnych kolejnych rozporządzeniach MEN oraz decyzjach podjętych w porozumieniu przez Organ Prowadzący, Dyrektora Szkoły oraz Powiatową Stację Sanitarno-Epidemiologiczną.
- Dopuszcza się możliwość ewaluowania niniejszych procedur na bieżąco, w zależności od zmieniającej się sytuacji i rozwoju pandemii, jak też potrzeb szkoły.