Szkoła Podstawowa nr 2 im. Adama Mickiewicza w Drawsku Pomorskim

78-500 Drawsko Pomorskie

ul. Dworcowa 2a

Tel.: (94) 363-25-48

E-mail: sekretariat@sp2drawsko.dlaedu.pl

Przejdź do strony głównej

Sobota, 20 kwietnia 2024

Procedura obsługi i korzystania z monitoringu wizyjnego

 

 

 

 

Procedura obsługi i korzystania z monitoringu wizyjnego

w Szkole Podstawowej nr 2 im. Adama Mickiewicza w Drawsku Pomorskim

 

 

 

I podstawa prawna:

 

  1. Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2018 r. poz. 996)
  2. Ustawa z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. 2018 poz. 1000)
  3. Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r.
    w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych
    i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE  (4.5.2016 L 119/38 Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej PL).

 

II Celem monitoringu jest:

 

  1. Zapewnienie bezpieczeństwa uczniów i pracowników oraz osób przebywających na terenie placówki.
    1. Ochrona mienia na terenie placówki.
    2. Ograniczenie zachowań i sytuacji konfliktowych zagrażających zdrowiu i bezpieczeństwu uczniów.
    3. Ustalanie sprawców czynów nagannych (bójki, zniszczenia mienia, kradzieże itp.) w placówce
      i jej otoczeniu.
    4. Ograniczanie dostępu do budynku i terenu placówki osób nieuprawnionych i niepożądanych.
    5. Zapewnienie bezpiecznych warunków nauki, wychowania i opieki.

 

III Zasady wykorzystania zapisów monitoringu wizyjnego:

 

  1. Szkoła Podstawowa nr 2 im. Adama Mickiewicza w Drawsku Pomorskim posiada monitoring wizyjny wewnętrzny i zewnętrzny.
  2. Monitor i rejestrator monitoringu przechowywane są w pomieszczeniu zabezpieczonym przed nieuprawnionym dostępem, w sposób zapobiegający ich uszkodzeniu bądź kradzieży.
  3. Zapisy z monitoringu będą wykorzystywane między innymi w sytuacjach:

             3.1.Zagrażających bezpieczeństwu uczniów, nauczycieli, pracowników placówki.

             3.2.Niszczenia mienia placówki.

             3.3.Niszczenia urządzeń na terenie placu zabaw, boiska  oraz parkingu.

             3.4.Przywłaszczania.

             3.5.Konfliktowych, np. bójek.

             3.6.Podejrzenia o palenie papierosów i korzystanie z używek.

 

       4. Obrazy z monitoringu zapisywane są na trwałym nośniku informacji za pomocą rejestratora
           monitoringu i przechowywane przez okres 12 dni od daty nagrania.
           Po tym czasie podlegają zniszczeniu, o ile przepisy odrębne nie stanowią inaczej.

           Wskazana osoba prowadzi dziennik systemu, w którym odnotowuje się przeprowadzone kontrole
           systemu.

       5. Pełny obraz z monitoringu przechowywany jest na dysku twardym rejestratora.

       6. Zapis z monitoringu może zostać odtworzony rodzicom/opiekunom uczniów za zgodą dyrektora
           placówki i w terminie ustalonym przez dyrektora placówki lub
 wychowawcę/nauczyciela.

       7. Osoby obserwujące bieżące zapisy i osoby przeglądające zapisy zobowiązane są do nieujawniania
           danych zarejestrowanych przez monitoring. Dziennik systemu jest materiałem
 poufnym
           i wgląd do niego mają osoby upoważnione przez dyrektora, zgodnie z ewidencją osób upoważnionych
           do przetwarzania danych osobowych w placówce.

       8.  Nagrania mogą być udostępniane policji i innym uprawnionym organom na pisemny wniosek
           w celu wyjaśnienia prowadzonej sprawy.

 

IIIA. Zasady obowiązujące przy przekazywaniu pliku z materiałem archiwalnym upoważnionym organom:

 

  1. Przedstawiciel organów pisemnie kwituje odbiór materiału – protokół przekazania.
  2. W pokwitowaniu odbioru zaznacza znaki szczególne materiału: nr kamery – określenie miejsca zdarzenia nagranie z dn. - godzina, dzień, miesiąc, rok.
  3. Protokół przekazania przechowywany jest w sekretariacie szkoły  przez okres 1 roku.
  4. Do przegrywania materiału archiwalnego z rejestratora upoważniona jest osoba wskazana przez dyrektora.
  5. W przypadku zaistnienia niebezpiecznych sytuacji w godzinach nieobecności pracowników (np. godzinach wieczornych czy nocnych) działania wyjaśniające podejmowane są w miarę posiadanej wiedzy o zajściu.
  6. Zabrania się przebywania uczniów w pomieszczeniu, w którym znajdują się monitory
    i rejestratory.
  7. Nie odtwarza się nagrań w obecności uczniów.

 

IV Dodatkowe warunki stosowania monitoringu wizyjnego:

 

  1. Dyrektor placówki uzgadnia stosowanie monitoringu z organem prowadzącym placówkę oraz konsultuje jego stosowanie z radą pedagogiczną, radą rodziców i samorządem uczniowskim.
  2. Monitoring, z zastrzeżeniem ust. 3, nie może być stosowany w miejscach w placówce takich jak:

                2.1.   Pomieszczenia, w których odbywają się zajęcia dydaktyczne, wychowawcze
                        i opiekuńcze.

                2.2.   Pomieszczenia, w których uczniom jest udzielana pomoc psychologiczno-pedagogiczna.

                2.3.   Pomieszczenia przeznaczone do odpoczynku i rekreacji pracowników.

                2.4.   Pomieszczenia sanitarnohigieniczne, gabinet profilaktyki zdrowotnej, szatnia
                         i przebieralnia.

  1. Monitoring może być stosowany w pomieszczeniach, o których mowa w pkt 2.1.-2.4. jedynie w przypadkach, gdy stosowanie monitoringu w tych pomieszczeniach jest niezbędne ze względu na istniejące zagrożenie dla realizacji celu w postaci zapewnienia bezpieczeństwa uczniów i pracowników lub ochrony mienia i nie naruszy to godności oraz innych dóbr osobistych uczniów, pracowników i innych osób.
  2. W przypadkach określonych w ust. 3 zostaną zastosowane techniki uniemożliwiające rozpoznanie przebywających w tych pomieszczeniach osób.
  3. Przed dopuszczeniem osoby do wykonywania obowiązków służbowych, osoba ta jest informowana na piśmie o stosowaniu monitoringu wizyjnego.
  4. Dyrektor placówki oznacza pomieszczenia i teren monitorowany w sposób widoczny i czytelny, za pomocą odpowiednich znaków graficznych i słownych.

 

 

V Przepisy końcowe:

 

  1. Prawo do ustalenia bądź zmiany hasła dostępu ma administrator wyznaczony przez dyrektora szkoły.
  2. W sprawach nie uregulowanych niniejszą procedurą ostateczną decyzję podejmuje dyrektor placówki.
  3. Procedura może ulec zmianie w zależności od nadzwyczajnych okoliczności rozpatrywanego przypadku.
  4. Obowiązujące zasady wykorzystania monitoringu wchodzą w życie z dniem 15.11.2018 r.                           

 

 

 

Załączniki

Brak załączników

Metryczka

Wytworzono:2018-04-13 00:00przez: Admin
Opublikowano:2018-04-13 00:00przez: Admin
Podmiot udostępniający: Szkoła Podstawowa nr 2 im. Adama Mickiewicza w Drawsku Pomorskim
Odwiedziny:804

  • Brak wpisów.